CCS har tidigt varit med och implementerat nya modeller för IT-leveransen hos våra kunder. DevOps är en ansats att smidigt integrera utveckling, underhåll och drift av IT-lösningar så att fördelar nås i form av snabbare och mer frekventa driftsättningar; ökad kvalitet i IT-leveransen och snabbare och mer precis support av IT-lösningarna.
De centrala tankarna i DevOps är att minska eller ta bort den traditionella gränsen mellan utveckling och drift, som normalt förknippas med tunga överlämningar och kvalitetssäkringar. IT-personalen samlas i ett gemensamt team över båda rollerna, vilket leder till fördelar i kompetensutveckling, testning och driftsättning. En stor fördel är ofta att det team som utvecklat en funktion får feedback och direkt ansvar för rättning för eventuella buggar.
Det finns dock flera större utmaningar i att implementera DevOps, och CCS har arbetat med kunder för att smidigt sätta upp DevOps-team. Typiska områden som måste adresseras är att förändra silo-orienterad attityd till en holistisk, övergripande syn; uppdatera processer (t ex ITIL); och anpassa organisation och styrning till nya arbetssätt. Vi har arbetat med detta i stora, internationella bolag.
För att få maximal utväxling av DevOps-initiativ behöver det ofta kombineras med åtgärder inom Automation, Agil utveckling och Cloud-lösningar
Kontakta Rikard Tidala om du vill ha mer information.